dinsdag 24 februari 2009

My heart is beating like a jungle drum...

Rokatokatokorotatongtong! En rokatoka deed het wel hoor, tot twee maal toe deze voorbije dagen!

Vorige week woensdag stond er namelijk een presentatie op het programma in mijn les Griekse Epigrafie. Pre•sen•ta•tie (de; v –s) 1. voorstelling 2. aanbieding 3. lezing, voordracht: een ~ houden en voeg er in mijn geval (Erasmus zijnde) ook maar aan toe waarbij de spreker stiekem staat te sterven. Zo geef ik ineens een beeld van hoe ik me voelde toen de prof ons de opdracht gaf. Echter, no mountain high enough, dus stortte ik me vol overgave op voorbereidende taken en maakte ik me op om in debat te gaan met mijn collega sprekers. Want: dat was de bedoeling, per 4 zou er een “kleine discussie” gehouden worden. En zie daar, woensdagochtend zat ik flink te wachten op mijn mede-sprekers. Maar owee, owe! Die hadden blijkbaar één of ander duivels pact gesloten om me er alleen te laten zitten. Terwijl er om me heen meerdere teams gevormd werden, zat ik maar te wachten en te wachten… Tevergeefs: sterven, zweten, trillen, beven, zuchten, puffen,… Voor zowat een uur lang dacht ik dat ik ter plaatse misselijk ging worden: de gedachte dat uitgerekend ik als (enige!) Erasmus ook nog eens helemaal alleen vooraan in de aula zou moeten staan. Rokatokatokorotatongtong, hoor! Er was al een heuse goochelshow voor nodig om me in een ietwat deftige staat die presentatie te laten doen. Tot ineens, 45 (!) minuten nadat de les gestart was, kwam één van mijn copains - als een konijn uit een hoed - binnengewandeld in de aula. Zomaar, alsof er niets aan de hand was! Er was nog even twijfel: haar knuffelen uit blijdschap of een djoef op haar muil omdat ik zo’n doodsangsten had doorstaan. Bleek echter dat ons konijn al een ware race achter de rug had en dus vergaf ik haar maar en hield ik het bij een vriendelijke ciao. :) (Mammie en pappie: ik zou trouwens nooit op iemand slaan hoor! Hihi!) Onze presentatie is uiteindelijk goed verlopen en ik deed ze zelfs in een uitgevonden taal: Itangels. Zinnen starten in het Italiaans en ze afmaken in het Engels: moet kunnen!

Mijn volgend Rokatokatokorotatongtong- moment beleefde ik deze morgen. Dan stond mijn derde examen namelijk op het menu. Om de één of andere reden was ik o-ver-dre-ven nerveus en kwam ik zowaar bijna misselijk! Vreemd, want de prof is een erg vriendelijke mevrouw, dus ik weet niet waar ik mijn angst ineens vandaan haalde. Gedurende zo’n vier uren heb ik opnieuw het “sterven, zweten, trillen, beven, zuchten, puffen-syndroom” mogen ondervinden. Dat syndroom had uiteindelijk nog zijn climax toen het mijn beurt was en ik me op een haar na in het bureau van de prof bevond: was er daar wel niet één of andere snoodaard die me voorstak zeker! Kdacht serieus dat ik dood kon vallen: van frustratie en van “gerokatokat”! Na de snode interventie, was het dan éindelijk mijn beurt en het is goed gelukt! Voor het eerst in mijn universitaire leven heb ik 30 op 30, helaas zal de KU Leuven ook een snode daad uitvoeren en dat mooi rond getal iets naar beneden halen. Maar het staat toch schoon maar op papier! Joepie!
Bij het buitengaan had ik de prof trouwens nog eens uitvoerig bedankt omdat ze me steeds had geholpen en extra uitleg had gegeven als ik iets niet begreep; nu hoorde ik van de persoon die na mij examen deed dat ze daardoor helemaal in de wolken was. Zo zie je maar, het leven is nemen, maar het is veel leuker om ook al eens iets te geven! Zegt dat Lotje het gezegd heeft :)!

Dit gezegd zijnde, ga ik even terug in de tijd. Vorige week zaterdag ben ik met Suzanne (half Zwitsers- half Spaans én nodigde me tevens uit om samen naar haar familie in Barcelona te gaan, jaj!) naar Il Genio gegaan, een Italiaans groepje dat me een beetje doet denken aan Vive la Fête. Hoewel ik maar één liedje echt kon, was het optreden super geslaagd! Leuke sfeer, niet heel veel mensen waardoor het gezellig bleef en er was bovendien een fijne after-party. Suzanne is dan bij mij blijven slapen, want de dag nadien stond Venezia op het programma! Inderdaad, al de tweede keer dit jaar, maar deze keer was mijn doel: niemand mag flauwvallen, de zon moet schijnen en vooral: carnaval! En de doelstellingen werden met succes bereikt! De overbevolking was nu en dan wat lastig, maar de sfeer maakte dat meer dan goed!

Mijn overige dagen waren nogal eentonig: studeren en naar de les gaan.

Ik wou jullie echter graag nog een extraatje bieden deze week, namelijk eentje over één van mijn kotgenotes, Paola. Gisteren bedacht ik ineens dat zij volgens mij wel eens verwant zou kunnen zijn met Freddy De Kerpel. Het klinkt ongelooflijk (en al helemaal als je weet dat haar familienaam Buriani is), maar toch doe ik een poging om duidelijk te maken waar mijn theorie vandaan komt.
In Humo’s Uitlaat zijn De Kerpel-mopjes zoals “Freddy eet geen honing, maar wel bijen” schering en inslag. Wel hieronder zal ik een dergelijk lijstje aanleggen, maar dan over Paola natuurlijk.
- Als Paola van glitters houdt, dan stopt dat niet bij glitter nagellak, glitter make-up en glitter accessoires. Neen, Paola heeft (God/Paris Hilton mag weten waar ze die kocht) zelfs een glitter PC- muis. Een afgrijselijk doorzichtig ding, versierd met roze en zilver glitterballetjes. Als dit gedrocht bovendien niet meer functioneert, dan is het voor Paola niet voldoende om hoogstens wat te prutsen aan de knopjes en het kabeltje, neen. Dan beslist Paola om maar ineens het ganse ding open te breken, een dissectie uit te voeren en natuurlijk (wie breekt er nu ook zijn muis open?!) het ding gans naar de knoppen te helpen.
- Als Paola zegt: “ik neem een douche”, dan bedoelt die dat volgens mij letterlijk. Mijn kamer ligt vlak naast de badkamer en ik kan aan geen mensen beschrijven wat een kabaal die maakt, eens in de badkamer. Als je weet dat ze “graag laat op de avond” (lees in Paola termen: drie uur ‘s nachts) “een douche neemt”, kunnen jullie er zich wellicht wel iets bij voorstellen hoe relaxed mijn nachtrust telkens weer is…
- Als Paola de voordeur dichtslaat dan doet ze dat zodanig hard dat ik er zeker van ben dat (naast het feit dat mijn raam er ooit es zal uitvliegen) ze de deur ooit in het slot zal gooien én er gelijk weer uit, maar dan langs de andere kant. Zodanig dat de voordeur gebruikt kan worden als klapdeur.
- En last, but not least: als Paola zegt dat ze haar tijd neemt om af te studeren, dan mag je dat niet zien als de gebruikelijke 2 jaar extra, neen hoor. Paola kreeg deze week te horen dat haar thesis wordt goedgekeurd en ze bijgevolg in maart afstudeert. Pittig detail: Paola werd twee weken geleden 30 jaar. Ze heeft met andere woorden een opleiding tot architect achter de rug van maar liefst 12 jaar. Moesten er vragen zijn: neen, ze deed geen extra’s of bijkomende opleidingen, ja, normaal duurt die opleiding hier zo’n 5-tal jaar en ja, ze heeft ook wel n part time job. Maar dat zou er nog aan ontbreken. 
Zo zie je maar: ons Paola is me der eentje. Let op, ze is (met momenten) gewoon ook erg lief en sympathiek, maar als ze weer eens thuis komt en niet in één, twee of drie kamers, maar gewoon OVERAL het licht laat branden, dan heb ik toch af en toe zin om Freddy te roepen!

Vanavond zal ik mijn examen vieren met een late kerstmis party waarbij Edie, Hatty en ikzelf cadeautjes zullen ruilen (joepie!) én donderdag verwacht ik dan twee bollies: Babs en Marlies!

De babyboom van de voorbije weken verplicht me om toch een korte vermelding te maken van Nelle (kindje van mijn nicht) én Mathis (kindje van Marieke’s broer). Proficiat! En dan kan ik mijn blog niet toepasselijker afsluiten dan met de woorden: gaat en vermenigvuldigt u!

Alla prossima volta!
Lotje
X

PS: pictures staan online!
PS een update: ik kreeg van mijn prof feedback en mijn presentatie was goed. Als beloning moet ik vrijdag... NOG EEN PRESENTATIE GEVEN! Miljaar! :)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Heeeeyy Lotje!

nog even een vlug berichtje om je nog eens te bedanken voor de fantastische 5-daagse. Als een doorwinterde Italiaanse deerne heb je ons van hot naar her geloodsd, zodat we zalige plaatsjes, toffe winkeltjes en heel veel lekker eten tegenkwamen. Het heeft me genoeg energie gegeven om de volgende thesismaanden door te komen, met af een toe een dagdroom naar mooiere bolognese tijden er tussendoor. Al vraag ik me af hoe het mogelijk is dat ik nog energie over heb :) Het was niet zo heel erg slim de eerste dag al die immense toren te beklimmen, hoewel het ons een prachtig uitzicht op de stad gaf. Het verwondert me dan ook dat we de volgende dag die wandeling tussen de dorpjes van Cinque Terre tot een goed einde hebben gebracht. Het was in ieder geval de moeite de kuiten daarvoor nog eens in te smeren! Wat een uitzichten, een mens zou er melig, of moet ik zeggen melodieus van worden? Blauw zo hemelsblauw... was de zee. Zelfs Sinterklaas en de leeuw in een kooi passeerden de revue. De Italianen zullen ons wel zot verklaard hebben :) Maar we lieten het ons allesbehalve aan het hart komen, waardoor nu, naast mijn kuiten, ook mijn lachspieren wat stretching kunnen gebruiken.
Al liet de zon ons even in de steek, toch hebben ook Parma en Palermo me kunnen overtuigen van hun charme.
Lotje meid, ge zit daar goed. Ik zou zeggen, rust maar op het gemak uit van onze drukte (daar is sex and the city dan weer goed voor) en geniet van de opkomende lente in je middeleeuws provinciestadje. Lang leve de erasmus-levensstijl ;-)
Vele groetjes en nog een dikke kus,
Barbara

Anoniem zei

Nu Barbara haar zegje al heeft gedaan, moet ik mij ook maar eens schrap zetten achter mijn toetsenbord om een lofzang af te steken over ons 5-sterrenverblijf a casa Lotja in Bologna :)
Zoals het een 5-sterrenbehandeling behoort, werden we afgehaald aan de luchthaven, dit door niemand minder dan Lotje zelf, die ons daarop tijdens de busrit al een korte introductie over de stad gaf. Aangekomen op het appartement hadden we enkel onze beentjes onder tafel te schuiven en konden we genieten van onze eerste Italiaanse pasta "alla Lotja" :)
Daarna volgde natuurlijk een hele avond tateren en schateren!
Op uiterst ingenieuze wijze werd de vloer van Lotje's kamer met behulp van twee wel zeer geveerde matrassen omgebouwd tot slaapgelegenheid voor Barbara en mij en met een fluisterstemmetje werd door Lotje de laatste service van de dag verricht: "kga 't lichtje uitdoen é"
En met het geluid van het klaterende water en het bijbehorende gebonk van Paola in de douche probeerden we in slaap te vallen...

De volgende morgen werden we door Lotje in het centrum gedropt en gingen Babs en ik met z'n tweetjes op verkenning. Na een helse beklimming van een van de torens hadden we een adembenemend uitzicht over de stad. Na die inspanning hadden we wel een aperitiefje verdiend en deden we ons meteen te goed aan olijfjes en zongedroogde tomaatjes naast het fonteintje op het plein. Daarop loodste Lotje ons door het universiteitskwartier voor een studentikoze lunch en een bezoekje aan haar favoriete winkeltjes, want meisjes moeten nu eenmaal shoppen ;)
Eenmaal terug thuis, uitgeshopt en uitgehongerd, stortten we ons op Italiaanse pizza! mmm...
En we maakten ons klaar voor de tweedaagse Cinqueterre, die al véél te vroeg de volgende morgen zou beginnen.
Na een treinrit van ongeveer 4 uren, in verschillende versies van gehoofdsteunde italiaanse treinen en duikboten kwamen we aan op onze bestemming: het paradijs ofte Cinqueterre. De helderblauwe hemel en glinsterende zee deden Barbara zowaar opspringen van vreugde, maar na de derde vergeefse poging om dit gebeuren op foto te vereeuwigen, hield ook Lotje het voor bekeken :)
Op het programma stond een wandeling langs olijfbomen en wijngaarden die ons naar het volgende stadje zou brengen... voor de prijs van enkele bijna-dood-ervaringen tijdens de beklimming, kregen we als beloning het zonnetje op onze snoet en de meest fantastische uitzichten over de zee. Voor de volgende stadjes gebruikten we ons verstand en namen de trein en de rest van de dag verliep als in een droom. Op de derde zondag ;) keerden we terug via nog enkele schilderachtige stadjes tot we uiteindelijk opnieuw a casa Lotja kwamen.
Onze kuiten hadden ondertss enorme proporties aangenomen maar toch wisten we van geen ophouden en maandag moest ook Modena onze kritische beoordeling ondergaan :)
Die avond overtrof pasta alla Barbara Paola's triestige vleeslapjes glansrijk en zo kwam ook onze laatste Bolognese avond tot een eind.
Door een wrede speling van het lot, moest Lotje dinsdagmorgen naar de les :(
Maar Babs en ik kenden ondertss toch ook al een beetje onze weg door Bologna, en na een museumpje en een koffietje/theetje... en het shoppen voor souveniertjes uiteraard :)... voegde Lotje zich weer bij ons en konden we nog een laatste keer genieten van een Italiaanse lunch voor we naar België terug moesten keren.
En dinsdagavond zetten twee doodgelukkige meisjes opnieuw voet op Belgische bodem. De vreselijke realiteit van de thesis-stress is ondertss alweer doorgedrongen... maar ons Bolognese 5-sterren avontuur kunnen ze ons niet meer afnemen :)
Grazie mille cara Lotja!!
xx

Anoniem zei

en waar blijft lotje haar reactie? sympathiek hoor meisje. die twee dames vertellen hier hun diepste gevoelens en jij antwoordt niet eens. flauw hoor! :p

het ga je goed daarginds!

ciao bella

Keizer Klerk III De Blonde