zondag 14 september 2008

Venezia en zo...

Hallo hallo!

We zijn alweer een weekje verder, wat zoveel betekent als: alweer enkele avonturen op zak!

Zo ben ik gisteren met Hatty en Edie naar Venetië gegaan, een trip die we niet rap zullen vergeten... sMorgensvroeg om 7u56 hadden we onze trein (om rond 10u in Venetië aan te komen, voor maar 16 eurootjes heen en terug --> bijzonder goedkoop dus!), maar toen Edie er om 7u50 nog niet was, sloeg de paniek bij Hatty en mij wat toe. Uiteindelijk arriveerde Edie net op tijd en konden we nog op de trein springen. Eenmaal we op de trein zaten, leek het of gans Bologna die dag naar Venetië wou: o-ve-ral zaten mensen en de gangen waren volgepropt met nog meer mensen en valiezen. Hatty, die niet zo veel geslapen en gegeten had, kreeg het ineens wat moeilijk en viel pardoes flauw op haar dichtstbijzijnde buur: ikzelf :)... Daar stond ik dan, in een propvolle trein met Hatty in mijn armen. Gelukkig waren er enkele mensen zo lief om haar in een zeteltje te leggen en even later kregen we van de conducteur toestemming om in eerste klas te zitten... Wanneer we dan na een turbulente rit aankwamen in Venetië, viel de regen er met bakken uit de lucht. Ironie alom: in de streek rond Bologna is er al 14 dagen een gemiddelde temperatuur van 35 graden en 0,0 druppeltjes nat. Daar stonden we dan: allemaal uitgerust met onze koudste zomerkleren: een topje, slippers en een short. Gelukkig hadden Edie en ik onze paraplu mee, maar toch... Uiteindelijk was het echt een fijne dag, maar de overduidelijke aanwezigheid van water was er toch wat te veel aan. Tijdens één van onze wandelingetjes door de straten, zag ik trouwens een bekend gezicht: blijkbaar wou Karel De Gucht ook es kennismaken met het mooie Venetië. Al had hij zich wellicht, zoals wij, aan net iets beter weer verwacht.

Hier op kot is alles nog steeds erg fijn! Kheb er zelfs een surrogaatmama en zus bij! Daniela haar zus woont voor 3 maand in Australië (rarara, waar hoorden we dat nog?) en dit weekend was haar mama op bezoek in Bologna. In een mum van tijd werd ik ondergedompeld in de lekkere Italiaanse keuken en werd het duidelijk hoe verschillend Belgen en Italianen wel kunnen zijn. Zo at ik s middags een gele kiwi, bij ons niet zo heel bijzonder, maar hier dachten ze dat ik een rauwe aardappel aan het eten was. :) Toen ik hen vertelde over onze maaltijden (meestal bestaande uit: ontbijt - "volle" maaltijd met aardappelen - "lichtere" maaltijd met brood), konden ze maar niet vatten dat Belgen niet de ganse dag honger lijden. In Italië eten ze namelijk enkel 's morgens brood/toast en de twee andere maaltijden zijn steeds "vol". Ter vervanging van de aardappel eten ze hier trouwens crackers :). Wat voor mij dan weer nogal ongewoon was. Maar het is echt fijn om de Italiaanse cultuur van zo dichtbij te kunnen meemaken! Tmaakt het allemaal des te intenser en voor mijn Italiaans is het ideaal.

Tijdens de rest van de week ben ik vooral wat gaan rondhangen in t stad met Erasmusmaatjes en 's avonds waren er de "welkomstfeestjes". Mijn kennissenkring is zich stilaan aan het uitbreiden over de verschillende continenten en landen: Engeland, Ierland, Italië, Hongarije, Nieuw Zeeland, Luxemburg, Litouwen, Duitsland, Frankrijk, België, etc... Heel erg fijn om zoveel verschillende nationaliteiten samen te zien!

De (natte) foto's van Venetië zijn trouwens reeds toegevoegd aan mijn album!

Ciao!
Lotje X

--> Hier noemen ze me trouwens ook Lotje, maar dan op een hilarische manier :)!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Aloha lotje!

echt machtig om te lezen wat voor zotjes je daar weeral meegemaakt hebt, het klinkt heerlijk! Ik kijk al heel hard uit naar 20 november voor het blije weerzien! Geniet er daar nog volop van!

lots of greetz!
xxx
Ennelain

Anoniem zei

lotje!

bekijk je even je emails? zit in italie voor de moment. nu aan het typen òet qwerty, niet simpel. zit nu in florence, morgen gaan we door richting venice.

groetjes,
en mss tot gauw!

Anoniem zei

hello
heel leuk om je verslagjes te lezen! Ben blij dat je het daar zo goed stelt, hier is ook alles in orde. Verlang tot we langs komen zal leuk worden , hopelijk vallen de lessen wat mee en amuseer u nig maar
Niet dat ik denk dat dat een probleem zou zijn
Lisa